• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فقه و مبانی حقوق اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1397)
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
. (1393). تعهدات خاص و مثبت شرکت های تجاری نسبت به حفظ محیط زیست و مبانی فقهی آن. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 7(1), 91-101.
. "تعهدات خاص و مثبت شرکت های تجاری نسبت به حفظ محیط زیست و مبانی فقهی آن". فقه و مبانی حقوق اسلامی, 7, 1, 1393, 91-101.
. (1393). 'تعهدات خاص و مثبت شرکت های تجاری نسبت به حفظ محیط زیست و مبانی فقهی آن', فقه و مبانی حقوق اسلامی, 7(1), pp. 91-101.
. تعهدات خاص و مثبت شرکت های تجاری نسبت به حفظ محیط زیست و مبانی فقهی آن. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 1393; 7(1): 91-101.

تعهدات خاص و مثبت شرکت های تجاری نسبت به حفظ محیط زیست و مبانی فقهی آن

مقاله 6، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 19، بهار 1393، صفحه 91-101  XML اصل مقاله (235.23 K)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
چکیده
از زمانی که تاریخ بیاد دارد تجارت، داد و ستد و سفرهای بازرگانی در همه جای دنیا رونق داشته و تا قبل از مرزبندی کشورها تجار و بازرگانان به عنوان سفیران صلح و تجارت همه کشورهای دنیا را در پنج قاره در می نوردیدند و با مرتفع کردن نیازهای مادی مردم، ثروت و رفاه را به ارمغان می آوردند. اما بعدها رقابت میان بازرگانان و شرکت های تجاری موجب شد که برخی از این شرکت ها بویژه بعد از پایان جنگ جهانی دوم برای کسب برتری و ثروت و درآمد خالص بسیاری از مرزهای اخلاق زیست محیطی را در هم شکسته و با تولید انبوه و بازاریابی بدون توجه به صدمات وارده به اخلاقیات و محیط زیست خود را قویتر و قدرتمندتر سازند تا جایی که حتی انعقاد معاهداتی نظیر استکهلم 1972، ریودوژانیرو 1992، کیوتو 1992، کیوتو1997، کپنهاک 2010، ریودوژانیرو دو و اجلاس پاریس اواخر سال 2015 نیز به صورت جدی و قابل قبول نتوانسته روحیه اومانیستی و مرکانتلیستی پاره ای از شرکت ها را تقلیل دهد. از سوی دیگر پیروان و فرهیختگان ادیان الهی نیز سکوت نکرده و آموزه های اعتقادی را به عنوان ضمانت اجرای اخلاقی و معنوی احترام به محیط زیست یاد آوری و از آن دفاع کرده اند از جمله آموزه های فقهی اسلام نیز با دستی پر به میدان آمده و پاسداری از این امانت الهی را متذکر شده است.در این مقاله تلاش داریم تا پاره ای از تعهدات خاص و مثبت شرکت های تجاری را در قبال حفاظت ازمحیط زیست با تاکید بر مبانی فقهی بر شماریم.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 220
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 187
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.